توضیحات مختصر در رابطه با رشته معماری

توضیحات مختصر در رابطه با رشته معماری

یکی از رشته های جذاب گروه ریاضی که بسیاری از افراد علاقمند به تحصیل در این رشته هستند، مهندسی معماری است. زیرا معماری یک هنر است و مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است. مواردی که برای تبدیل فرد به یک معمار خوب نیاز است شامل کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی می باشد. مهندس در لغت به معنای هندسه دان است و به فردی می گویند که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی می سازد که گاه تا هزاران سال باقی ست و گاها حتی هویت یک جامعه می شود.

مهندس معمار دارای تفکرات ناب و خلاقانه است که با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می زند. این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. معمار باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

رشته‌ معماری دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌ که طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباکردن‌ حجم‌ها، نماها و پلان‌ها به‌ قسمت هنر و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ به‌ قسمت فنی‌ این‌ رشته‌ ارتباط دارد. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. کاری‌ که‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیکی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.


بیشتر...

تاریخچه ای از کامپیوتر

تاریخچه ای از کامپیوتر

کامپیوتر چیست؟

ریشه کلمه کامپیوتر، واژه Compute است که معنی محاسبه کردن می دهد البته محاسبه با ماشین. در واقع کامپیوتر به معنی شمارگر و محاسبه گر است و در ابتدای کار، هدف از اختراع کامپیوتر همین بوده است.

کامپیوتر یک ماشین قابل برنامه ریزی است که زندگی همه ما را از جهت های مختلف تحت تاثیر قرار داده است. این روز ها کم تر کسب و کاری را می توان پیدا کرد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کامپیوتر مرتبط نباشد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، کامپیوتر یک وسیله برای پردازش کردن اطلاعات خام است.

کامپیوتر وسیله‌ ای است که اطلاعات خام را گرفته و به اطلاعات پردازش‌ شده و قابل‌ فهم تبدیل می‌ کند. به بیانی ساده مثلا زمانی که شما در حال تایپ کردن یک متن هستید، اطلاعات توسط کیبورد به کامپیوتر فرستاده‌ شده و نتیجه از طریق مانیتور به ما نمایش داده می‌شود. البته فراموش نکنید که کامپیوترها جدید قابلیت پردازش بالایی دارند و می‌ توانند در چند هزارم ثانیه محاسبات ریاضی بسیار بالایی انجام دهند.

بنابراین اگر کسی از شما پرسید رایانه چیست؟ باید گفت : رایانِه یا کامپیوتِر دستگاهی الکترونیکی است که برنامه ریزی شده تا دستورهای ریاضیاتی و منطقی را به‌ صورت خودکاره از طریق برنامه‌ نویسی انجام دهد.

تاریخچه کامپیوتر

تاریخچه کامپیوتر

نخستین بار در سال ۱۶۱۳ از لغت کامپیوتر در کتاب « علم اندوزی مرد جوان »، اثر ریچارد بریثویت نویسنده انگلیسی استفاده شده بود که البته، این کلمه ربطی به کامپیوتر های امروزی نداشت و منظور از کامپیوتر، فردی محاسبه گر بود. تا مدت ها همچنان به افراد حسابگر کامپیوتر گفته می شد تا این که در اواخر قرن نوزده میلادی کم کم کامپیوتر های ماشینی روی کار آمدند و معنی این کلمه تغییر یافت.

همانطور که در تعریف کامپیوتر آمد، کامیپوتر یعنی دستگاه محاسبه گر. و طبق این تعریف می توان دستگاه ماشین حسابی که پاسکال و یا لایب نیتز و… ساخته بودن را نیز کامپیوتر نامید. البته وسایل مختلفی وجود داشتند که پیش از کامپیوتر و ماشین حساب ها برای محاسبات مورد استفاده قرار می گرفتند. چوب خط ها احتمالا جزو نخستین وسیله هایی بودند که به این منظور استفاده می شدند. اما با پیشرفت علم و نیاز به دانستن و کشف جهان مینی کامپیوتر ها و ابر کامپیوتر ها به به این دنیا گشودند.


بیشتر...

گفته های مختصر عکاسی

گفته های مختصر عکاسی

عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود.این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرایند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.
 


بیشتر...

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی است؟

احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که در صورت مطالعه در برخی ساعات شبانه روز، بازده بیشتری نسبت به سایر مواقع داشته‌اید. مثلا ممکن است شما ترجیح بدهید که به جای درس خواندن در صبح زود، شب ها امتحان کنید. اما سوال این است که واقعا آیا میتوان بهترین زمان برای مطالعه را پیدا کرد؟ آیا این موضوع در مورد همه افراد صدق می‌کند؟


بیشتر...


مکان مطالعه خوب چه ویژگی‌ها و اهمیتی دارد؟

مکان مطالعه خوب چه ویژگی‌ها و اهمیتی دارد؟

 

همه ما به دنبال جایی دنج و دوست‌داشتنی برای مطالعه می‌گردیم، جایی که آرامش آن ما را به دنیای عمیق داخل کتاب‌ها ببرد. اگر اهل مطالعه هستید، حتما بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که مکان مطالعه باید چگونه باشد؟ رنگ، نورپردازی، امکانات، تهویه، سکوت و غیره از جمله فاکتورهایی است که برای ایجاد به فضای مطالعه جذاب در نظر می‌گیریم. فضایی که ما برای مطالعه انتخاب می‌کنیم می‌تواند باعث افزایش کیفیت مطالعه ما شود.


بیشتر...